“A la Terra Alta fem alguns dels vins més emocionants del país”

Jaume Martí Pedrola Soci directiu de l’Agrícola Sant Josep de Bot

Entrevistes

Jaume Martí Pedrola, soci directiu de l’Agrícola Sant Josep de Bot
Jaume Martí Pedrola, soci directiu de l’Agrícola Sant Josep de Bot | Núria Caro

Va rebutjar una oferta d’enòleg a Sud-àfrica per a quedar-se a la Terra Alta.

Era una bona oportunitat. Però vaig preferir quedar-me a treballar a la meua terra. El risc de no tornar era gran. I amb els anys he entès que vaig fer el correcte.


En els anys que porta a l’Agrícola Sant Josep de Bot ha fet que passen moltes coses. Per exemple el vi a granel, que ja és història.

El vi a granel continua existint, però al nostre celler s’ha reduït d’una manera molt important en favor de l’embotellat. Aquesta és una estratègia col·lectiva, compartida per molts cellers a la Terra Alta, que busca donar més valor al producte.


Millorar la qualitat exigix limitar la producció?

La qualitat és un concepte ambigu. Al final es tracta de satisfer les expectatives del consumidor. Si apostes per la tipicitat, per identificar el vi amb la cultura d’una zona determinada, no pots produir en rendiments alts. 


L’estratègia a la Terra Alta passa només per les garnatxes?

La garnatxa i carinyena són les nostres varietats tradicionals més importants. Hem demostrat que aquests ceps proporcionen vins excepcionals, com els blancs de garnatxa blanca. Però no pots descartar ceps més globals, nous o recuperats, si ens ajuden a competir en altres segments de mercat.


El món del vi ha sofisticat el llenguatge fins al punt de fer-lo incomprensible de vegades.

Entendre de vins té més a veure amb la sensibilitat del consumidor que amb la tècnica. El veritable significat de la cultura del vi és l’experiència de consum, i això està a l’abast de tothom. La gran deriva del món del vi durant anys ha estat mitificar i complicar massa les coses al consumidor.


El relat també ha entrat de ple en el món del vi. Cal tenir una bona història per a sortir a vendre?

Estem en un moment en què hi ha una mena d’obsessió per a fer el que siga i cridar l’atenció. L’important és que al darrere d’una bona història hi haja un bon vi.


Les denominacions d’origen (DO) continuen sent una bona eina de promoció?

Els millors vins de la Terra Alta es fan sota l’empara d’una DO. I este ha estat un èxit col·lectiu. Per això no s’entén qui presumix d’elaborar un vi al marge de la DO. Si vols envasar fora de la DO, fes-ho, però no la menystingues. És un error. I molt injust.


En quina mesura influïx tenir al costat una DO com el Priorat.

El Priorat no fa ombra a ningú. Al contrari. Ha il·luminat un punt del mapa dins del context de la Mediterrània vinícola, al sud de Catalunya, on fem la vinicultura més diversa i emocionant del país. 


Ara hi ha qui torna a traure la mula per a llaurar la vinya.

No podem renunciar al progrés de cap manera. Els conceptes desaprendre o deixar-ho tot en mans de la natura tenen una aplicació pràctica molt discutible. Treballar la terra una altra vegada amb tracció animal és una anècdota que ni és significativa ni representa un vi millor. Es pot ser competitiu i sostenible alhora.


Com es guanya la partida a la cervesa entre els més jóvens?

Perquè els jóvens beguen vi cal, entre altres coses, que es facen grans. No ens obsessionem. Amb els vins típics és difícil arribar al jove, per preu o per la seua singularitat. Potser ens fa falta adequar millor els vins senzills si volem ampliar quota de mercat. Cal invertir en màrqueting. Però el cost de producció del vi sempre serà molt superior al de la cervesa.


Cal educar més el consumidor?

Cal fer-li més evident els avantatges del consum del vi des de la perspectiva del plaer. Més que educar jo parlaria de proposar. I fer-ho d’una manera responsable.


L’enoturisme forma part ja d’esta nova manera d’entendre el món del vi?

A l’Agrícola Sant Josep fa molts anys que als clients que ens visiten els plantegem noves experiències amb els nostres vins. La col·laboració publicoprivada és essencial per a promocionar la Terra Alta i els vins que produïm.

 

Comentaris

Luis Salou
1.

Soy un defensor de la garnacha blanca con marca"llagrimas de tardor"....en tinto me quedo con scala dei (priorato) y valora mucho los vinos DO Conca Barberà elaborados con cepa Trepat(Sumoy)por su poca graduación y buen sabor.

Comenta aquest article