Educació inclusiva més enllà de les aules

Més de 100 agents educatius de les Terres de l’Ebre van prendre part en una jornada sobre la iniciativa Educació 360, que posa en valor els aprenentatges al marge de l’ensenyament formal. Ara els diferents participants han iniciat un treball col·lectiu en xarxa

per Clàudia Ruiz

Terres de l'Ebre

Imatge amb els participants a la jornada sobre Educació 360
Imatge amb els participants a la jornada sobre Educació 360 | twitter de l’aliança educació 360

“La iniciativa Educació 360 promou i posar en valor tots aquells aprenentatges que estan fora de l’ensenyament formal i que amplia i connecta els temps, espais i agents educatius d’un territori per a garantir de forma efectiva la igualtat d’oportunitats educatives”. Així explica la proposta la coordinadora d’Aliança Educació 360, Núria Duñó, que este mes de maig s’ha presentat a les Terres de l’Ebre als diferents agents implicats en l’àmbit de l’educació. Tot i que quan parlem d’educació el primer que ens ve al cap són els nens i nenes que estudien la primària i la secundària, esta iniciativa amplia el seu públic, incloent-hi els jóvens i els adults: “És inevitable, i sobretot per a l'educació del futur, pensar que l'educació no només queda circumscrita a l'àmbit universitari, escolar... sinó que va més enllà de tot això”.

Esta aliança va nàixer ara fa tres anys amb la suma d’esforços de tres entitats: La Fundació Jaume Bonfill –ubicada a Barcelona i enfocada en la recerca i la innovació educativa–, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya –que aglutina el col·lectiu del professorat compromès en la innovació educativa-. El projecte es va presentar el gener de l’any passat a la capital del país, però amb la intenció que s’escampés arreu del territori. De fet este últim curs han presentat la proposta en altres indrets. El passat mes de desembre es va presentar a Lleida, on van aconseguir crear una xarxa amb entitats i agents locals, amb la qual es va assolir un pla de treball que durant este any s’anirà desplegant: “La idea és que això passe arreu de Catalunya”.

En estes jornades, com la que es va dur a terme a Tortosa i on van inscriure’s més de 100 persones, comencen a crear una aliança amb agents educatius de tres àmbits: els centres educatius, els ens locals “que com a administració de proximitat té un paper rellevant per posar les condicions perquè això es done” i les entitats existents que ja actuen sobre el terreny. “Nosaltres els diem: aliem-nos conjuntament i en cada un dels territoris diferenciats, comencem a promoure iniciatives que remen en esta direcció”, explica Duñó.

A més, proposen traslladar projectes dels centres educatius a projectes educatius del territori: “Així connectem els centres amb totes les possibilitats d'aprenentatge que oferixen les entitats de l'entorn per a donar més qualitat a l'educació i promoure que tots els infants, jóvens i persones tinguen oportunitats fora del sistema formal”. De fet l’Educació 360 també es basa en el valor de la inclusió perquè “cada infant i jove construïsca el seu propi itinerari vital amb equitat i sense exclusions”.

Un cop agrupats estos agents, hi treballen plegats per a fer una diagnosi comuna. D’una banda per a conèixer els diferents agents que actuen en cada territori i de quina manera per, després, vincular-los i iniciar projectes plegats. “La diagnosi ens servix per a saber, a partir dels projectes o plans educatius de l’entorn, quins eixos de l’Educació 360 s’han de treballar més, quins manquen, quines noves necessitats se’ls planteja...”. 

Un exemple clar d’una proposta educativa 360 és la que ja funciona al barri de Sant Andreu, on sis escoles i un institut han creat un Passaport d’Aprenentatge per als seus alumnes. Físicament és semblant a un passaport de viatge però que inclou 12 destinacions educatives. Si el centre cívic de la zona organitza un taller de pintura o robòtica, este es tractaria d’una destinació per la qual haurien de segellar el passaport els responsables de l’activitat. “El que volen és posar en valor tots aquells aprenentatges que hi ha fora de l'escola i reconèixer-los d'alguna manera dintre de l'escola”, explica Duñó. 

 

Experiències 360 a l’ebre

En la trobada a Tortosa van participar-hi un centenar de mestres, professors, educadors, famílies i tècnics i representants d’ajuntaments. En este espai es van compartir projectes i contactes per a continuar la relació que s’ha generat entre molts d’ells. De fet ja es va acordar una pròxima reunió per a empènyer el projecte, que s’havia de fer esta darrera setmana de maig. En el context de la jornada, es va poder anunciar l’adhesió de l’Ajuntament d’Amposta i del de Tortosa a l’Aliança Educació 360, a l’espera de la suma d’altres ens locals. 

Tot i que ara s’ha creat una xarxa educativa en territori ebrenc per a fer efectiva esta iniciativa, ja existixen diferents propostes educatives que funcionen sota esta mirada i valors. De fet, van formar part d’esta jornada vuit entitats i associacions per a explicar la seua experiència. Entre estes hi destaca el projecte Famílies en Xarxa: una iniciativa d’AMPES I AFES d’escoles de Tortosa i Roquetes que van engegar de forma conjunta per a promoure i compartir projectes comuns, com poden ser activitats, tallers, xarrades... Encara que l’activitat es faça en una escola en concret, l’obren a la resta per a enriquir esta formació. 

També hi ha el projecte UJARIAPÉN. Espai Obert d’Aprenentatge, l’acció comunitària que treballa amb la població gitana de Tortosa, amb l’objectiu de promoure accions que faciliten la millora de la salut, la formació bàsica, instrumental i l’ocupacional, per tal de garantir els hàbits saludables necessaris per a la inclusió sociolaboral. 

Entre les experiències presentades també s’hi trobava el projecte Diversitat sexual als centres educatius, de l’entitat LGTeBre, que organitza tallers i dinàmiques vivencials per a conscienciar i sensibilitzar els infants i adolescents de la diversitat sexual. Esta formació va dirigida a centres educatius, infants i adolescents, així com a persones adultes d’altres contextos. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article