HomeSense categoriaSalut manté l’atenció continuada a l’Hospital d’Amposta, malgrat les queixes del personal...

Salut manté l’atenció continuada a l’Hospital d’Amposta, malgrat les queixes del personal del nou CAP

El Departament de Salut mantindrà el model d’atenció continuada i d’urgències centralitzat a l’Hospital Comarcal d’Amposta. Des de Salut han defenst este model després que els professionals de l’atenció primària l’hagen qüestionat arran de la posada en marxa del nou CAP, que va entrar en servei el passat 21 de maig.

Els professionals del nou CAP (metges, infermeres i administratius) van protestar davant del centre per a demanar poder atendre de forma continuada les urgències, que actualment estan centralitzades a l’Hospital Comarcal. Alerten que les flamants instal·lacions, que han costat més de 3,7 milions d’euros i disposen d’una ala destinada específicament a l’atenció continuada d’urgències, es troben del tot infrautilitzades per la voluntat del Departament de Salut de mantenir la centralització al centre hospitalari per a atendre tots els pacients de la comarca. Això, recorden, està portant al col·lapse l’equipament comarcal, les urgències dels qual registren temps d’espera de sis hores, a més d’incrementar la despesa i perjudicar la qualitat del servei.

Segons els professional, la centralització pot tenir sentit a les comarques pirinenques, aïllades i amb poca població, però no en el cas concret del Montsià. “Els tractaments i els fluxos són diferents als hospitalaris. Atendre pacients d’urgències als centres de salut és més eficaç, més ràpid, perquè la llista d’espera és molt menor, i el cost també és molt menor”, detalla la metgessa de família Gemma Vallès. Creuen que, assumint els tres graus de menor gravetat pel que fa a urgències, els usuaris ampostins guanyarien també amb una millor accessibilitat, millors tractaments i eficiència. “Demanem per a la població d’Amposta el mateix que a Tortosa. Hi ha tres punts d’atenció continuada: el CAP del Temple, la Clínica Terres de l’Ebre i l’Hospital Verge de la Cinta. Atenem una població similar pel que fa a atenció i primària. No entenem per què esta discriminació a Amposta, quan es podria beneficiar d’uns millors tractaments, seguiments i disminució del cost sanitari”, ha insistit Vallès, que ha criticat també els plans per a fer obres a l’hospital i habilitar una nova planta que permeta encabir el servei d’atenció continuada.

 

La resposta de salut  

Davant les protestes del personal, els serveis territorials de Salut van emetre un comunicat el mateix divendres, defensant el model d’urgències implantat actualment a Amposta, refermant la voluntat de mantenir una organització que, assegura, permet compartir “recursos estructurals per a garantir la seua eficiència i eficàcia en l’atenció urgent als pacients de la seua àrea d’influència”. 

Segons el comunicat difós pel Departament, en el model en vigor cada dispositiu d’urgències assumix amb els seus professionals el nivell d’atenció que es requerix d’acord amb el nivell de triatge que es determine en el moment de la recepció al pacient. Això, asseguren, permet diferenciar físicament els nivells d’atenció de cada dispositiu “però col·laborant mútuament i compartint l’estructura i serveis complementaris que es faciliten des del mateix hospital”.
Un model utilitzat a altres llocs de Catalunya que, corroboren, funciona des de fa anys a Amposta i que ara ha estat objecte d’una revisió per a “garantir les condicions necessàries” per al seu correcte funcionament, garantint la “continuïtat assistencial” mitjançant el registre a la història pròpia de cada àmbit, disposar de les “estructures necessàries per a la comoditat dels professionals”, amb un horari d’atenció continuada de vuit del vespre a vuit del matí. Dins d’esta franja, un triatge envia els pacients de complexitat inferior a l’equip d’atenció primària i els més complexos a les urgències de l’hospital. L’accessibilitat i resolució de proves complementàries en este entorn, sostenen, és superior, per la possibilitat d’accedir a analítiques i radiografies per a resoldre el cas.

La directora dels serveis territorials de Salut a les Terres de l’Ebre, Mar Lleixà, ha assegurat que l’aplicació d’esta organització de l’atenció continuada a Amposta des de l’Hospital “es fa amb garanties tant per als professionals, amb les condicions de guàrdia necessària, com per als usuaris”. També ha assenyalat que l’atenció continuada dels nivells de complexitat inferiors comptarà, a partir de juliol, amb un nou equip de professionals que se sumarà a l’actual. La Regió Sanitària, però, s’ha compromès a fer un seguiment i avaluació d’este model “conjuntament amb els professionals” per a prendre decisions en funció dels resultats que s’obtinguen. 

Per la seua banda, l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, ha defensat que l’actual model de centralització de les urgències a l’Hospital Comarcal ha funcionat de forma exitosa. Considera que els pacients estan més ben atesos en un únic centre, on es troba l’administració així com també els equipaments necessaris per a fer les proves que els facultatius requerisquen sense necessitat de desplaçar-se. 

Els personal del nou CAP va fer una protesta el passat divendres, dia 24, per la situació de les urgències / ACN

 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

2 + 2 =

Últimes notícies