Naix a Amposta una entitat que exigix ambulàncies preparades per a cobrir el transport no urgent

Salut es compromet a donar curs a les queixes i reconeix que el transport no urgent es troba en fase de revisió i reordenació a l’Ebre

per Òscar Meseguer

Terres de l'Ebre

Ambulàncies d’Egara a la nau del SEM a Tortosa, en una imatge d’arxiu.
Ambulàncies d’Egara a la nau del SEM a Tortosa, en una imatge d’arxiu. | ACN

Usuaris de la sanitat pública d’Amposta i el Montsià, en representació d’una cinquantena de casos de pacients amb malalties cròniques o greus, han constituït recentment l’Associació per un Transport Sanitari Digne i Decent, que naix contra les prestacions “deficients” de les ambulàncies que cobrixen el transport sanitari no urgent i que, en el desplegament del servei, transporten estos pacients a Barcelona, on són visitats regularment i tractats en hospitals especialitzats. “Anar i tornar de Bellvitge amb estes ambulàncies per a mi és una atrocitat”, es queixava per escrit una dona de 58 anys molt limitada pels efectes d’un càncer de llarga durada que ha obligat a extirpar-li diversos òrgans. 

Per a contextualitzar la polèmica, la plataforma recorda que fins fa pocs mesos, la gent amb problemes greus de mobilitat i situacions agudes molt complexes -a la plataforma hi ha casos de pacients amb contusions medul·lars, malalties degeneratives o càncers avançats i agressius- podia fer estos desplaçaments llargs amb taxis -facturats directament a l’ICS- dotats de seients ergonòmics, però que ara la nova direcció del CAP d’Amposta ha restringit l’ús d’estos taxis -oficialment s’usen en qualitat d’ajut al desplaçament i no pas de transport sanitari- i hi ha pacients que sofrixen el trasllat en ambulàncies que “són autèntiques furgonetes amb adhesius”, lamenten. Per tant, són vehicles que no complirien els requisits que imposava el macroconcurs del transport sanitari resolt el 2015, guanyat a les Terres de l’Ebre per l’empresa Egara. “Em consta que de tant en tant hi ha incidències i que hi ha marge de millora”, reconeix en este sentit la directora dels Serveis Territorials de Salut a les Terres de l’Ebre, Mar Lleixà. 

És a dir, el problema no rau tant en la denegació del servei de taxi, del qual fins i tot la nova associació reconix que se n’ha fet un abús -la plataforma Salvem les Ambulàncies ja va denunciar que el 2017 es van gastar més de 4 milions de diners públics en taxis per al transpor sanitari no urgent a l’Ebre-. El problema seria la  qualitat del servei prestat per ambulàncies amb baixes prestacions. “Si no volem anar en ambulància, que es pregunten per què”, demanen a la direcció del CAP d’Amposta fonts de l’associació, que afegixen que hi ha ambulàncies que no estan preparades per a portar segons quines cadires de rodes;  que hi ha “gent a qui se li ha negat l’ambulància perquè pot caminar” o que hi ha serveis que fan “rutes poc coherents” per diferents municipis per una simple qüestió de rendibilitat econòmica. “Els temps d’espera són desorbitats i les rutes, llargues perquè es traslladen vehicles amb una acumulació excessiva de pacients dins de la mateixa ambulància”, denunciava en el mateix sentit la plataforma Salvem les Ambulàncies. Hi ha una instrucció del CatSalut del 2017 que regula els temps d’espera després de ser visitat o que, segons l’Associació per un Transport Sanitari Digne i Decent, obliga a portar el pacient directe al destí.

 

Els usuaris denuncien que això no es complix.

És la mateixa instrucció a què es remet Mar Lleixà per a explicar que el transport sanitari, encara que siga el no urgent, s’ha de fer “amb ambulància” i pot ser “individual o col·lectiu en funció de la prescripció”, tot i que admet que per les característiques del territori a les Terres de l’Ebre en els darrers anys han anat cobrint molts trasllats amb taxi. En este sentit, el funcionament i coordinació del transport sanitari no urgent a l’Ebre s’està “revisant i reordenant”, segons la delegada de Salut, i des de la direcció del CAP d’Amposta semblen haver-s’ho agafat amb inflexibilitat. 

 

Reunió satisfactòria amb salut

Davant del malestar generat, Lleixà mateix es va reunir la setmana passada amb membres de la nova associació per un transport digne per a oferir-los que canalitzen totes les queixes a través de les comissions de seguiment del transport no urgent integrades per representants del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) de Catalunya i d’Egara. “El SEM està fent inspeccions i si cal, està tramitant sancions i estem convocant reunions extraordinàries per problemes concrets”, assegura Lleixà. Des de la nova Associació han valorat amb satisfacció el contacte amb els serveis territorials i que se’ls haja obert la porta a mantenir reunions periòdiques per a fer el seguiment de la qüestió, i volen donar-los un vot de confiança. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article