HomeCulturaEufònic torna a explorar el territori a través del mestissatge entre arts...

Eufònic torna a explorar el territori a través del mestissatge entre arts visuals i música experimental

“Eufònic té l’interès per explicar com pot evolucionar el món des de la creació artística sonora, visual i digital. I ho fa sense posar fronteres, perquè en l’art els compartiments estancs han desaparegut. Per això hi ha propostes que de vegades no sabem com catalogar: concert?, espectacle audiovisual?, acció performativa? Aquí les etiquetes no acaben de funcionar”. Amb estes paraules, Vicent Fibla sintetitza el tarannà del festival Eufònic, el festival d’arts sonores i visuals de les Terres de l’Ebre, que enguany arriba a la vuitena edició. Fins diumenge s’han programat una cinquantena de propostes experimentals i avantguardistes, amb artistes de renom internacional, en poblacions com sant Carles de  la Ràpita, Amposta, Ulldecona, Tortosa, Roquetes o Miravet.

El programa inclou artistes com Pye Corner Audio, Alex Augier, Push 1 Stop & Wiklow. També s’hi podran veure grups emergents com la rapera anglesa Lady Lykez o la digitalista alemanya dvdv. Ahir al vespre William Basinski, el mestre nord-americà de la música ambient, va presentar a l’Observatori de l’Ebre de Roquestes One Time Out, un disc basat en els sons generats per les ones gravitacionals. Esta nit, serà el torn del Petit de Ca l’Eril, que al Pavelló de Sant Carles de la Ràpita oferirà un concert de psicodèlia folk d’alta intensitat. Hi cal sumar artistes com La Estrella de David, Agost, Aalbers, Balfa, Hijos del Trueno o Gambardella. Rap, jazz, rumba, música tradicional passada pel sedàs dels sintetitzadors i les instal·lacions artístiques.

Més enllà del fet purament musical, un dels fets diferencials d’Eufònic recau en la seua estreta vinculació amb el territori. “Entenem el territori no només com a paisatge visual, fotogràfic o sonor, sinó també com a paisatge humà, és a dir, el context on passen les coses. Hem fet un esforç de buscar espais patrimonials, singulars i identitaris dels pobles de l’Ebre que per afinitat o per contrast convertisquen cada concert en una experiència única. Volíem que el component rural hi jugués a favor i crec que hem aconseguit fer de la necessitat una virtut”, explica Fibla. De fet, paral·lelament als concerts també s’han programat diverses instal·lacions artístiques en espais singulars del territori: l’artista sonor italià Michele Spanghero presenta Ad lib de, a l’església del Castell d’Ulldecona, una escultura sonora que sona i reacciona al ritme que li dicta una màquina de respiració artificial; Roc Jiménez de Cisneros, mestre de la computer music, exposa Sense títol, al Museu de Tortosa, una instal·lació de làsers i sons electrònics que remeten a la cultura rave. A més, a Lo Pati-Centre d’Art Terres de l’Ebre, a Amposta es poden veure dos propostes: Phase transition, de l’artista anglesa Kathy Hinde i Piedras del camino, d’Oscar de la Fuente, que recrea el paisatge sonor del camí de sirga -el sender que voreja l’Ebre- a través de pedres sostretes de la vora del riu

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 57 = 59

Últimes notícies