La plantada i la sega tradicional, el nou atractiu turístic al delta de l’Ebre

per Clàudia Ruiz

Edició Paper Setmanari l'Ebre

Plantar al maig i segar al setembre: el cicle de producció de l’arròs no ha canviat, però sí els mètodes i les eines per a fer les faenes. Les màquines han arraconat la falç o el sorrac durant l’any, a excepció dels mesos de maig i setembre, perquè la forma tradicional de plantar i segar l’arròs s’ha convertit en tot un atractiu turístic per al territori amb les conegudes Festa de la Plantada i Festa de la Sega. 

L’any 1990 el restaurador Lluís Garcia va engegar esta iniciativa des de Poble Nou del Delta, no només amb l’objectiu turístic, sinó també amb la intenció de conservar i posar en valor el procés manual i tradicional. Amb els anys, s’hi han anat unint els diferents municipis del Delta i, actualment, estes festes estan organitzades conjuntament pels diferents ajuntaments i la Diputació de Tarragona des del Patronat de Turisme Terres de l’Ebre. Lluís Folch, director adjunt del patronat, destaca que es va veure, ara fa cinc anys, l’oportunitat “de coordinar les diferents festes per a tenir la capacitat d’arribar més lluny, per això animem els organitzadors i patronats de turisme municipals que hi incorporen allotjaments i activitats, perquè la plantada o la sega siga l’excusa per a passar un mínim de dos dies al territori”.

De fet, des del web del Patronat ja s’oferten “paquets de les  festes de l’arròs” que inclouen l’allotjament i dos tipus d’activitats a escollir: des d’un “Safari EcoCultural” per a conèixer els ecosistemes del Parc Natural fins a “l’experiència familiar”, que contempla activitats tradicionals vinculades al cultiu tradicional de l’arròs. “Aquesta proposta encaixa perfectament en el calendari, ja que és els dies previs i posteriors a la temporada estival dels visitants”, explica Floch. 

En el cas de l’Ampolla, el seu tret diferencial és que, en comptes de mostrar el moment de la sega, s’hi duu a terme una exhibició dels processos posteriors a la sega, és a dir, batre, secar i ensacar. El motiu, segons el seu alcalde, Francesc Arasa, és per a atraure el públic al municipi: “La volíem fer al nucli urbà, per no fer desplaçar el públic a les eres o arrossars, amb la vista posada en la promoció turística de l’Ampolla”.

El públic objectiu a qui es dirigix tota la campanya és principalment el turista de la zona metropolitana i dels voltants de les Terres de l’Ebre que es mou per les referències gastronòmiques. En este sentit, són molts els municipis que complementen la festa amb unes “jornades de l’arròs” o degustacions del producte, que compten amb la col·laboració dels bars i restaurants locals. I, per a fer més atractiva la proposta, s’amenitzen les festes amb música de rondalla que oferixen jotes, així com amb l’aparició de persones vestides amb la indumentària tradicional.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article