Un escola oberta i inclusiva

L’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’escola Sant Llàtzer de Tortosa ha estat premiada pel projecte ‘Divendres compartits’

per Leonor Bertomeu

Terres de l'Ebre, Tortosa

Un escola oberta i inclusiva
Un escola oberta i inclusiva | Núria Caro

Amb l’objectiu de generar espais de convivència entre la comunitat educativa de l’escola Sant Llàtzer de Tortosa, l’Associació de Famílies
d’Alumnes (AFA) del centre va posar en marxa fa quatre anys el projecte Divendres compartits amb el qual ha estat premiada a la sexta edició dels Premis Fapac (Federació d’Associació de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya). En el marc d’este projecte i durant quatre anys, els divendres a la tarda quan la majoria d’escoles tancaven les seues portes perquè mestres i alumnes se n’anaven de cap de setmana, a l’escola Sant Llàtzer les portes s’obrien per a les famílies del centre.

Un grup de pares i mares de l’Ampa organitzaven activitats amb l’objectiu “d’afavorir la participació de les famílies i una escola que fos inclusiva i per a totes i tots”, explica Nuri Salanó, membre de l’AFA Sant Llàtzer. “La idea va sorgir d’un grup de famílies que volíem formar part de la vida de l’escola. No volíem que l’AMPA fos només una associació que s’encarregués de gestionar el menjador i les activitats extraescolars. Volíem anar més enllà, obrir espais de participació i incidir en l’educació dels nostres fills i filles”, explica Salanó. I així van nàixer els Divendres compartits.

Un divendres i un altre l’escola s’omplia d’activitats amb la voluntat d’implicar a tota la comunitat educativa: mestres, alumnes i famílies. En el marc del projecte es van dur a terme diferents iniciatives com la transformació del pati en un espai més educatiu que potenciés la imaginació i la relació entre alumnes. També es va construir la Biblio-Niu, un petit raconet al pati dedicat als contes i la lectura resultat d’un taller de lectura infantil organitzat per una mare bibliotecària. El foment de la lectura va ser també un dels eixos del projecte, igual que les xarrades educatives obertes a les famílies. Un altre espai de trobada va ser l’Hora del cafè i els divendres a la tarda, mentre que els xiquets i xiquetes eren a l’escola, les famílies es trobaven al bar de l’institut Cristòfol Despuig “per a fer lligams, conèixer-nos i compartir inquietuds”.


Divendres compartits s’ha anat transformant i ha donat pas a la creació de comissions mixtes que permeten a l’AFA i les famílies de l’escola Sant Llàtzer continuar participant i incidint en la vida de l’escola. Així, en el marc d’estes comissions, es continua treballant, per exemple, en un ambiciós projecte per a continuar millorant l’espai del pati (a la imatge una reunió del divendres 25 de maig) . A més continuen les xarrades educatives “com a espais de reflexió i intercanvi de sabers” i aprofitant els perfils professionals de les mares i pares de l’escola. “Creiem en una educació global en la qual l’escola i les famílies treballem de manera coordinada i conjunta”, diu Salonó.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article