L’intimisme de la música de cambra omple el Museu de les Terres de l’Ebre

El certamen apropa la música de cambra al públic ebrenc i el delta de l’Ebre als músics estrangers

per Andrea Capilla

Cultura

Imatge d’un dels grups de cambra assajant esta setmana a La Lira Ampostina.
Imatge d’un dels grups de cambra assajant esta setmana a La Lira Ampostina. | Andrea Capilla

Durant este cap de setmana la música de cambra inunda cada racó del Museu de les Terres de l’Ebre, de la mà de músics internacionals de renom, però també del territori. Per tercer any consecutiu, els clarinetistes ampostins Laura Ruiz i Pau Rodríguez han dirigit la batuta perquè el Delta Chamber Festival, el Festival Internacional de Música de Cambra, torne a ser una realitat i els ebrencs puguen descobrir un altre tipus de música més enllà de l’ofertada per les bandes musicals del territori.

Al mateix temps, però, este certamen servix per a donar a conèixer les Terres de l’Ebre més enllà de les fronteres. I és que molts dels músics que formen part d’esta edició mai havien estat al Delta. Jan Ickert,  nascut a Friedberg (Alemanya) i actualment professor de violoncel a l’Escola Superior de Frankfurt, n’és un i determina que “és el paisatge més especial que he vist mai. Hi ha de tot: muntanyes, mar, camps d’arròs, humitat i calor. A més, la gent té un caràcter molt fort. Tinc la sensació que hi ha alguna cosa molt especial aquí. És meravellós, m’encanta”. En la mateixa línia el membre de l’Orquestra Simfònica de Londres, Lander Echevarría -nascut a Bilbao- afirma que “no l’esperava així. He vist tots estos arrossars i he al·lucinat perquè de sobte era com estar a Tailàndia, on també cultiven molt d’arròs”. 

 

El FESTIVAL DES DE DINS

“És una experiència per a explorar el meu instrument en relació amb un grup reduït. Poder tocar només amb cinc o sis persones m’obre un altre món que també és part de la música” detalla Echevarría. Els músics que formen part d’esta edició remarquen l’excepcionalitat del festival, ja que, segons el contrabaixista de l’Orquestra de Granada, Frano Kakarigi (de Croàcia, però viu a Granada des dels anys 80), “puc fer música de cambra contemporània de gran nivell i  d’alta qualitat, al mateix temps que conec músics fantàstics de diferents llocs”. I és que els intèrprets, abans de formar part del certamen, no es coneixien. Així doncs, arriben al Poblenou del Delta, on estan allotjats, i coneixen els companys amb qui compartiran el dia a dia d’esta experiència. Molts d’ells, tal com explica Ickert, “no coneixia a ningú més enllà de Laura abans de vindre”.

És per això que “es creen unes relacions personals especials perquè no ens coneixem de res, i l’aspecte personal ha de ser prou bo i ens hem d’entendre per a poder arribar a la música, que és l’objectiu principal”, detalla Echevarría. Patricia Ruiz (Madrid) és membre del grup resident Confluentes Ensemble del festival, però a més, també interpretarà la flauta travessera amb la resta de participants en el certamen. Per ella, estar al Delta Chamber Festival “és una experiència increïble perquè tots són músics amb molt renom, de les altes esferes de la música clàssica, i s’aprén moltíssim d’ells. Això t’anima a tindre més ganes d’estudiar, de millorar i de fer més música”.  


 
MÚSICS EBRENCS

Esta tercera edició compta amb la participació de dos jóvens talents, la violinista ampostina Paula Aguiló i el trompa rapitenc Marc García. Tots dos, actualment, són membres d’orquestres de fora del territori i és per això que estan il·lusionats de poder formar part d’un certamen d’esta magnitud a les Terres de l’Ebre. “Este festival és l’oportunitat perfecta per a tots aquells músics de la zona de l’Ebre, que en són una gran quantitat, per a poder fer  la seua feina aquí, a casa seua”, manifesta García. Quant al compositor ebrenc que participa en el Delta Chamber, enguany és Antoni Alburquerque qui ha arranjat i ha creat peces per tal que sonen durant el festival. n

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article