L'Ebre explica els requisits per a poder circular gratis per l'AP-7

Els requisits són complexos, inflexibles i s'ha difós poca informació

per Òscar Meseguer

Terres de l'Ebre

Un dispostiu de telepeatge, instal·lat al cotxe d’una usuària ebrenca.
Un dispostiu de telepeatge, instal·lat al cotxe d’una usuària ebrenca.

Vint dies després de l’activació del desviament obligatori de camions i de la bonificació als residents a l’autopista AP-7, la concentració del trànsit de pesants en esta via ha tingut, com era d’esperar, un efecte tangible, immediat i evident. L’N-340 s’ha buidat gairebé de camions, a excepció d’algun camioner despistat que ja pot ser multat, i el Servei Català de Trànsit, a través del Ministeri de Foment, ja ha donat i difós l’estadística dels primers dies.

En canvi, la possibilitat de circular gratis per l’autopista per als conductors de lleugers que facen viatges d’anada i tornada en 24 hores ha tornat a quedar com diluïda, com ja ho va estar durant tot el debat i la tramitació generats per l’acord històric de fa un any entre Generalitat i Estat. Foment no ha facilitat dades del trànsit de lleugers de setembre que permeten comparar-les amb les dels mesos anteriors. Certament, no és fàcil beneficiar-se d’este alliberament parcial de l’AP-7, que arriba a poc més d’un any perquè s’acabe la concessió a Abertis de Tarragona cap al sud; però és que, a sobre, les administracions implicades no han fet cap esforç actiu per a donar tota la informació als usuaris. Intentem fer-ho des d’esta capçalera, havent recollit els dubtes i experiències d’alguns usuaris durant els primers dies i havent trucat al telèfon d’Autopistes: 

 

Telepeatge

El sistema de pagament del peatge ha de ser el de peatge dinàmic o telepeatge (VIA T), vinculat a un compte bancari. Per a disposar-ne, se’n pot fer la contractació telemàticament, a través de plataformes digitals específiques com Pagatelia, activant un compte amb un saldo mínim de 30 euros, 15 dels quals són per a donar-se d’alta i pagar l’aparell, que cal posar a la zona puntejada central del parabrisa del cotxe. Al cap d’un parell de dies, l’usuari ja rebrà el dispositiu a casa. Des d’este mateix sistema s’abonarà al número de compte l’import del peatge. És a dir, primer figurarà el pagament i després el retorn.

 

Vehicle lleuger

S’ha de circular amb vehicle lleuger, és a dir, els automòbils que tinguin una capacitat de càrrega útil no superior a 3,5 tones. Això inclou motocicletes, turismes o furgonetes.

 

Alcanar-vilafranca: anada i tornada en 24 hores

El tram de l’AP-7 que permet beneficiar-se de la bonificació del 100% és el que va des de l’accés d’Ulldecona, Vinaròs i Alcanar (sortida 30) fins al de Vilafranca sud (sortida 42); però, si només es fa un trajecte d’anada dins d’aquest tram, no hi ha dret a bonificació. Per a gaudir-ne, s’ha de fer la tornada abans de 24 hores (i aleshores es bonifiquen els dos imports, el de l’anada i el de la tornada) i exactament entre els dos accessos que es van fer servir en l’anada. És a dir, si s’entra a Amposta i se surt a Tarragona/Valls, s’ha de tornar des de Tarragona/Valls i sortir a Amposta en un període de 24 hores. Si no es respecta això, no serà retornat l’import ni de l’anada ni de la tornada. 

 

Tots els dies i totes les sortides del tram incloses

La gratuïtat, amb les condicions anteriors, és vàlida per a tots els dies de l’any i per a totes les sortides o entrades intermèdies del tram: Amposta, l’Aldea, l’Ametlla, Tarragona, etcètera, fins a Vilafranca.


Vilafranca, per anar a barcelona

Una de les qüestions complexes a tenir en compte se centra a Vilafranca. En el cas que un usuari ebrenc utilitze l’autopista per anar a Barcelona, per exemple des de l’Aldea, a Vilafranca sud ha de sortir i tornar a entrar, perquè (si fa el retorn abans d’un dia) li siga bonificat el tram; però, a més a més, per a tornar a entrar, si ha de fer servir el telepeatge, ha de dixar passar una hora. Com que això és molt poc operatiu, l’alternativa és tornar a entrar immediatament, però sense utilitzar el telepeatge, és a dir, agafant el tiquet corresponent per a després pagar en efectiu o amb targeta al peatge troncal de Martorell. També cal tenir en compte que, en la tornada fins a l’Aldea, cal agafar l’autopista a través del telepeatge, exactament a Vilafranca sud, i no pas a cap altra de les tres entrades de Vilafranca. Si no, tampoc s’aplicarà la bonificació. 


Si algú es desviés cap a la C-32, autopista de la Generalitat per la costa, des de la mateixa AP-7, sense haver utilitzat cap sortida de l’AP-7, perdria també el dret a bonificació. Per a més informació o per a casos especials es pot trucar al telèfon de 24 hores d’Informació d’Autopistes: 902200200 o 934927827.

 

Continuen els talls a l’N-340

Malgrat esta opció de bonificació total, el col·lectiu veïnal AP-7 Gratuïta Ja continua tallant setmanalment l’N-340 per a demanar una autopista gratis per a tothom sense excepcions, i consideren que l’obligació d’adquirir el telepeatge és el primer pas cap a la vinyeta o pagament per ús de tota la xarxa viària.
Els transportistes també han anunciat protestes, que es podrien concretar el mes que ve, contra l’obligació de circular per l’autopista

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article