La malmesa carretera de Poblenou enfronta ERC i PDeCAT al Montsià

El detonant de la polèmica ha estat una moció presentada per ERC al Ple de la Diputació de Tarragona perquè l’ens provincial assumisca la titularitat d’esta carretera i puga impulsar-ne la millora.

per L. Bertomeu

Edició Paper Setmanari l'Ebre

La carretera de Poblenou és una via molt estreta que suporta actualment una gran quantitat de trànsit.
La carretera de Poblenou és una via molt estreta que suporta actualment una gran quantitat de trànsit. | l’ebre

La malmesa carretera que connecta la Ràpita amb Poblenou i el Trabucador ha enfrontat Esquerra Republicana i el PDeCAT al Montsià.

El passat divendres, dia 26 d’octubre, els republicans van traslladar al Ple de la Diputació la moció de les plataformes veïnals que reclamen la millora d’esta carretera que és molt estreta, sense vorals, i que suporta una gran quantitat de trànsit, sobretot a l’estiu. La moció reclama que esta carretera passe a ser de titularitat provincial, ja que ara és municipal (dels ajuntaments d’Amposta i la Ràpita), i que la Diputació n'impulse la millora. De fet, el projecte constructiu ja està redactat per la Generalitat. La proposta, però, va ser rebutjada amb els vots en contra del PDeCAT, el PSC, el PP i Ciutadans, i només ERC i la CUP hi van votar a favor. És aquí on comença tota la polèmica.


Des d’ERC, el diputat provincial i regidor d’Amposta, Miquel Subirats, va lamentar que “la Diputació haja perdut l’oportunitat de mostrar un compromís ferm amb la gent del Delta i donar resposta a una problemàtica que fa anys que patixen els veïns d’Amposta, la Ràpita i el Poblenou, i també aquells que el visiten”. També l’alcalde de la Ràpita, el republicà
Josep Caparrós, va criticar durament la decisió de la Diputació i del PDeCAT: “des de l’Ajuntament de la Ràpita no entenem la decisió del plenari de la Diputació de Tarragona, on els mateixos partits que aquí li donen suport allí la rebutgen i no aproven assumir la titularitat de la carretera que va de la Ràpita al Poblenou i al Trabucador”. Caparrós va recordar que “és un tema que fa anys que s’arrossega i s’ha de solucionar, per això els  dos ajuntaments –el de la Ràpita i Amposta-, titulars de la infraestructura, confiàvem que la Diputació de Tarragona, com a òrgan supramunicipal que ha de vetllar pels interessos de tot el territori, n’assumiria esta competència i tiraria endavant el projecte ja redactat”.

 

El pdecat acusa erc de trencar el consens

Des del PDeCAT acusen ERC de fer política i d’haver trencat el consens que sempre havia existit entorn la necessitat d’arranjar esta carretera. “Sorprèn que es vulga fer política d’una cosa amb la qual estàvem tots d’acord”, ha dit el portaveu del PDeCAT a l’Ajuntament de la Ràpita, Joan Martin Masdeu, que ha acusat els republicans de no dir tota la veritat.

Segons la versió del PDeCAT, ja hi ha un acord per a incorporar esta carretera del Poblenou al Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres de la Diputació de Tarragona, tal com es va dir en la Junta de Portaveus, prèvia al Ple, a la vegada que es va refermar la voluntat d’actuar de forma prioritària a la carretera quan la titularitat siga assumida per la Diputació. Per al diputat provincial del PDeCAT i alcalde de Masdenverge, Álvaro Gisbert, “és intolerable” que se'ls haja acusat de no estar al costat de la gent del Delta i hi veu voluntat política “només per a traure uns vots ara que estem a punt d’unes eleccions”. 


Des del PDeCAT acusen també els republicans, que governen a Amposta i la Ràpita, de defugir responsabilitats: “L’última actuació va ser el 2014. Cada any s’anaven arreglant els pegats, els vorals i pintant les ratlles. Ara però des del 2014 no s’ha fet res”, va assegurar l’alcalde de Poblenou, Josep Sancho. 


Des d’ERC rebutgen cap utilització política de la qüestió i recorden que només han fet “d’altaveu” de l’Associació de Veïns del Poble Nou del Delta i la Plataforma Carretera Sant Carles de la Ràpita - Poble Nou del Delta que estan lluitant per la millora d’esta carretera. “No era una moció amb voluntat política, només es volia refermar el compromís de la Diputació per tirar endavant esta carretera”, ha insistit  Miquel Subirats, que ha recordat  també que esta mateixa moció ha estat aprovada per unanimitat als ajuntaments d’Amposta i la Ràpita. “Seguirem treballant per aconseguir que la Diputació acabe fent les gestions i els tràmits necessaris per a incorporar la carretera del Poblenou del Delta dins el Pla Zonal de la Xarxa local de Carreteres de la Diputació, i execute les millores que es demanen”, ha afegit. 

 

La ràpita demana solucions

Per desencallar definitivament la situació, l’alcalde de la Ràpita ha reclamat una reunió urgent  entre la Generalitat, la Diputació de Tarragona i els ajuntaments d’Amposta i la Ràpita “per a analitzar la situació i veure com es pot executar el projecte” de millora de la carretera. “Hem de sumar esforços perquè esta nova carretera siga una realitat al més aviat possible”. Per Caparrós  és una qüestió de justícia “perquè el veïnat del Poble Nou es mereix tenir els mateixos accessos viaris que la resta de poblacions” i també ha insistit que és una necessitat, ja que esta carretera “és una de les vies turístiques d’entrada al Delta”.

 

De via local a eix turístic

La carretera local que unix la Ràpita i el Trabucador, passant per Poblenou del Delta va ser construïda en el seu moment com una via de comunicació local destinada al pas de veïns i de vehicles agrícoles. Amb el pas dels anys, però, el volum de vehicles que transiten per esta via s’ha multiplicat amb l’increment del turisme al Delta i pel fet que Poblenou és un punt d’atracció gastronòmica amb una important oferta de restauració. Les plataformes veïnals que impulsen la millora d’esta carretera lamenten que el mal estat de la via puga posar en perill “l’actiu turístic” de la zona. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article