Els bombers aixequen la veu

Els parcs de bombers d’Ulldecona i d’Ascó han hagut de tancar alguns dies, els de Tortosa i Amposta funcionen sota mínims perquè els bombers es neguen a fer més hores extres per a tapar la desinversió que arrossega el cos.

per Òscar Meseguer

Edició Paper Setmanari l'Ebre

Un mecànic i responsables del parc de Bombers de Tortosa revisen un vehicle
Un mecànic i responsables del parc de Bombers de Tortosa revisen un vehicle | Núria Caro

“Un dia més el Parc de Bombers d'Ulldecona tancat. Fins quan haurem de mantenir esta situació d'alt risc per a la població?”, lamentava dimarts passat, a través d'una piulada a Twitter, l'alcaldessa d'Ulldecona, Núria Ventura.

Doncs, com a mínim, fins al 10 de febrer, si abans no hi ha acord entre els bombers i el govern. Les votacions en el si de l'Assemblea de Bombers de Catalunya, el cap de setmana passat, així ho van determinar per més d'un 70% dels vots emesos, segons fonts sindicals.

Els bombers funcionaris han dit prou, després d'anys de reclamacions i, segons denuncien, compromisos no atesos, i han fet sobreeixir el sistema amb una vaga d'hores extres per a enfocar justament que “el sistema ha col·lapsat”. “Vam decidir no fer més hores que són fruit de mancances estratègiques que s'arrosseguen, de no cobrir baixes ni jubilacions, de no crear noves places....”, explica Jordi Vidal, de CCOO i bomber de Móra d'Ebre.

Esta vaga parcial dixa parcs sota mínims (el mínim, per a parcs com els d'Ulldecona, ja és de només tres efectius) que, de vegades, han de tancar. “No podem obrir un parc amb un bomber”, s’explica el director general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament, Manel Pardo, en declaracions al setmanari l’ebre. Aleshores, aquell bomber es desplaça a altres parcs més estratègics de la regió per a mantenir-los oberts amb garanties durant aquell dia.

Ulldecona, en canvi, ja ha hagut de tancar molts dies en l'últim mes. També ha hagut de tancar puntualment el parc d'Ascó, i parcs com el de Tortosa i Amposta han funcionat per sota del mínim d'efectius establerts legalment. “Intentem concentrar forces i mirar quina cobertura territorial es pot donar per a mantenir el nivell de seguretat, i si per un incident hem de moure vehicles de més de dos parcs, ho fem”, justifica Pardo.


La situació és preocupant a tot el país, però “els parcs de les Terres de l'Ebre encara venim de més avall. Encara esperem les promeses postaccident de Freginals que ens havien d'equiparar a la resta de Catalunya amb vehicles i material. No podem esperar més”, piulava esta setmana el compte de Twitter dels Bombers de Tortosa, el parc de referència de la regió.

A l'Ebre hi ha set parcs de bombers funcionaris:  Tortosa té assignada legalment una ràtio mínima de 5 bombers (l'idoni serien 8, segons els treballadors) i ara ha baixat a 4 per la situació de vaga parcial; Ascó, Ulldecona, l'Ametlla i Gandesa n'han de tenir un mínim de 3 (l'idoni en serien 5) i Amposta i Móra d'Ebre, 4 (n'haurien de ser 6 per torn per a treballar de forma folgada, segons els sindicats). Segons dades oficials del 2012, a les Terres de l’Ebre hi havia 175 efectius de bombers funcionaris, i el 2017 es van fer prop de 3.000 actuacions
d’emergències. 


El cas d'Ascó, a tocar de la central nuclear -la planta atòmica té el seu equip de bombers propi-, es veu agreujat perquè, segons UGT, només té assignats cinc treballadors. “Un foc d'habitatge s'ha de cobrir amb un mínim de set bombers”, exemplifica Vidal, per a il·lustrar la dificultat dels equilibris que cal fer per a actuar amb celeritat en cas d’urgència i alhora cobrir els parcs. La conclusió és òbvia:falten bombers. Estos denuncien que el 2017 van realitzar més de 500.000 hores extres per a mantenir els mínims legals per guàrdia, i ara s'han plantat. “A Catalunya hi ha entre 2.600 i 2.800 bombers si comptem els grups especials, però la funcionalitat diària és d'uns 2.100 bombers i en farien falta 1.000 més”, quantifica Vidal. La direcció general ha perfilat un pla de xoc fins al 2025 i s'ha compromès a traure a concurs 250 places anuals durant quatre anys. La primera convocatòria ja s'ha fet efectiva.

Els sindicats, però, avisen que la solució no és fàcil, degut als anys de desinversió, ja que en quatre anys “el govern mateix preveu que es jubilaran uns 600 bombers”. A més a més, per sobre de tot, estan farts de promeses. “La proposta que ens fa Interior només és un document d'intencions i de voluntats”, replica Vidal, que recorda que “el 2016 es va aprovar un Pla estratègic que no s'ha arribat a desplegar”. Ho volen tot no només per escrit sinó ben lligat. De fet es queixen des de fa anys que no tenen un marc de regulació detallat i de negociació estable que marque línies roges en el sector per a evitar que s'arribe a l'actual grau de precarietat, i que la legislació de bombers vigent no és gens específica en este sentit.

Pardo es compromet també a desencallar enguany una nova Llei de bombers que millore esta situació i aborde l'”especificitat” dels bombers funcionaris. “Com que no hi ha esta llei de bombers, cada cap de regió pot emetre circulars per a preveure la màxima excepcionalitat i que per exemple puga haver-hi parcs sota mínims o tancats”. L’altra gran mancança, també assumida pel govern a través de futures promocions internes que es convocarien ja durant el 2019, és que no hi ha prou comandaments, com ara sergents o caporals, per a cobrir tots els torns. 


Manel Pardo assegura compartir amb la direcció de Bombers i amb els sindicats el diagnòstic sobre les mancances: “Ara l'escull és veure com s'apliquen les polítiques per a tornar a la normalitat. Hem posat sobre la taula tot el que els sindicats han anat demanant, incloent-hi la construcció o reparació d'edificis en alguns parcs, i ara queden diferències bàsicament econòmiques” o laborals. En este sentit, avisa que, assumida la insuficiència de recursos, el 2019 caldrà fer “un sobreesforç entre tots”, i assegura que el Departament d'Interior no pot contractar interins ni té autonomia financera pròpia, en dependre de les pautes que marquen els de Funció Pública i Economia. “No ens agrada esta vaga d'hores extres perquè encara es tensiona més la situació”, opina. Interior fins i tot ha mobilitzat els Grups d’Actuació Forestal (GRAF), que han dixat la seua activitat habitual per a incorporar-se als parcs on estan adscrits. El govern espera arribar a un acord amb els sindicats (CCOO, UGT, CATAC, COS i CSIF), si pot ser “molt abans” del 10 de febrer.

material caducat,trencat i per reposar acumulat al lloc de dos camions | Núria Caro 

 

Vehicles vells, material caducat

L’executiu també ha anunciat que traurà a licitació 92 vehicles per a renovar una flota molt envellida. “Al parc de Móra, tenim un camió que no supera els 40 km/h i una autoescala al taller. Ascó ha donat un vehicle de baixa i un altre també està al taller....”, relata Vidal.

 Segons el representant laboral dels bombers, la mitjana d'edat dels vehicles del cos a Catalunya és de 15 anys, però n'hi ha que en tenen 20 o més. També denuncien que el cost de la norantena de vehicles que ha de posar en operació el govern s'ha pressupostat en un 1,2 milions per unitat, degut al rènting, quan “amb la tercera part d'este preu es pot adquirir un vehicle nou”. Pardo defensa que el departament no pot assumir la compra directa sense finançar-la i que el rènting garantix un vehicle alternatiu en cas d'avaria.

L'estat de la flota de vehicles entra dins de l'àmbit de les mancances de material. Vidal revela que sovint afronten urgències amb “material de rescat vertical obsolets, motxilles sanitàries amb producte caducat, cordes reutilitzades, equips d'aire que no estan ben segellats...” El Parc de Bombers de Gandesa ha denunciat este inici d’any que els havien caducat les eines d’excarceració. “Quan torne a la Terra Alta passe a visitar el parc de Gandesa, perquè puga valorar personalment les condicions en les quals es troben els equips i materials que utilitzem”, s’adreçava el seu compte de Twitter al president de la Generalitat, Quim Torra, que va visitar la comarca recentment.

Els sindicats també assenyalen que cal renovar el programari informàtic per a les comunicacions i la gestió de vehicles i de personal: “Es van preveure 7 milions per a un nou sistema global, només se n'han invertit 4 o 5 i encara es desconeix el resultat final”, acusa Vidal. 

la lluna d’un cotxe trencada des dels aiguats de l’octubre. | Núria Caro 

 

1.700 euros per a fer 1.688 hores anuals

L’altra reclamació essencial dels bombers és la de les condicions laborals. D'un costat, reclamen que l'horari de treball siga de 1.640 hores anuals, enfront de les 1.790 actuals. Això suposaria d’entrada la supressió de les 102 hores suplementàries que va imposar la conselleria en època de Ramon Espadaler a Interior.

El director general sosté que ja ha acceptat esta reclamació, però que les divergències es mantenen en les pretensions “econòmiques” dels bombers. Els bombers es queixen que sense tenir en compte aquelles 102 hores o les hores extres que estos dies es neguen a fer, el seu sou no s'ha incrementat en cap mesura des d'abans de les retallades. El sou base d'un bomber acabat de sortir de l'escola, corresponent a una jornada de 1.688 hores anuals, seria d'uns 1.700 euros

 

Parc de Bombers de Tortosa | Núria Caro 

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article