Pensament crític a l'Ebre...

Profesor de filosofia a l'institut J. Bau de Tortosa

Aquest passat 4 d'abril, l'Institut Dertosa, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Baix Ebre, acollia la II edició de l'Olimpíada de Filosofia de l'Ebre. Una jornada en la qual diferents centres educatius de les nostres terres ens trobem per reflexionar conjuntament al voltant de qüestions que tenen en la filosofia el seu marc de referència. En aquesta segona edició el tema de debat girava al voltant de la postveritat, les fake-news i els mitjans de comunicació.

Alumnes de quart d'ESO i de primer de batxillerat dels instituts de Camarles, Roquetes, la Sénia, Amposta (R. Berenguer) i Tortosa (Cristòfol Despuig i Dertosa), distribuïts en equips, confrontaren llurs opinions i raonaments mitjançant la dissertació uns, alumnes de batxillerat, i la resolució de dilemes ètics altres, els de quart d'ESO. Professors dels diferents centres participants, membres dels respectius jurats, valoraren les aportacions d'uns i altres a partir de cinc elements o criteris de discerniment. L'Institut de Roquetes en l'àmbit del batxillerat i el Dertosa en el de l'ESO foren els guanyadors.

L'esperit de la jornada és el de posar de manifest que en la base de tota descripció teòrica hi trobem sempre categories i consideracions de caràcter filosòfic, i, d'aquesta manera, confirmar la inevitabilitat de la reflexió filosòfica i la transcendència que aquesta té per a la comprensió integral de qualsevol qüestió.

Confrontats i colonitzats per tot tipus de discurs superflu, banal i efímer, volem fer evident que darrere qualsevol idea o consideració de caràcter sociopolític, socioeconòmic, sanitari, educatiu, científic o estètic hi ha una base teòrica implícita que la sustenta i li dona sentit, i que tot exercici de crítica resulta insuficient i esbiaixat sense fer explícit i sotmetre al tribunal de la raó aquests propòsits.

En una societat que no té ni en busca, de temps per pensar, jornades com aquesta pretenen posar de manifest la importància cabdal de les disciplines filosòfiques. Sense filosofia el pensament és instrument, no eina de recerca de sentit vital i de plenitud de vida.

En clau de present i en perspectiva de futur, en tant que professors i professores de filosofia, treballem per promoure entre els joves de les nostres terres l'exercici de llur capacitat crítica, tot basant aquest exercici en els mètodes i procediments de la filosofia.

Una capacitat crítica, cada cop menys freqüent al temps que necessària, en el marc d'una societat en la qual la immediatesa, la utilitat, el sentit pràctic i l'èxit esdevenen referents i valors a seguir.  

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article